Perjantain pajat klo 14.30-15.30 (pajakartta)

1. Digilupa ja tekijänoikeudet, Juha Kallanranta, Kopiosto, TILA 1212
Pajassa esitellään digilupaa ja ohjeistetaan tekijänoikeuksiin uuden OPS:n näkökulma huomioiden. Mukana on myös uusi Kopiraittilan koulu –pelisivusto, jolla oppilaat voi viedä tekijänoikeuksien maailmaan innostavasti pelaamalla.

3. Arviointimenetelmät uudessa opetussuunnitelmassa, Satu Huttunen, Joensuun seudun OPS-koordinaattori, TILA auditorio TK 100
Pajassa pohditaan formatiivisen ja summatiivisen arvioinnin eroa, sekä arvioinnin merkitystä oppimiselle.

5. Digabi & Abitti, Pauliina Immonen, Lyseon peruskoulu, TILA 261
Pajassa tutustutaan Digabin ja Abitin ajankohtaisiin kuulumisiin sekä harjoitellaan kuvien, videoiden ja muiden aineistojen liittämistä abitti-kokeeseen. Ota mukaan oma tietokone ja abitti-tunnuksesi.

7. Rentoa yhdessä oivaltamista - draamalla toiminnallisuutta, Mirja Valtonen, Joensuun normaalikoulu, TILA 128 (liikuntarakennus)
Pajan osallistujat ovat mukana tekemässä ns. soveltavaa draamaa, jossa oppilaiden yhteistoiminnallisuus ja oivallus pääsevät luovasti esiin. Pajassa tehdään yhdessä muutama toiminnallinen harjoitus, joita voidaan soveltaa alakoulusta lukioon eri oppiaineisiin. Aiempaa kokemusta draaman käytöstä opetuksessa ei tarvitse olla - pelkkä uteliaisuus riittää.

8. Edmodo, Leena Semi, Joensuun normaalikoulu, TILA 276
Edmodo-kurssialustan käyttöä aloittelijoille: alustan toiminnot sekä pedagoginen käyttö. Sopii kaikkiin oppiaineisiin perusasteelle ja lukioon.

10. Roll & Rock -oppimispeli, Lasse Eronen, Joensuun normaalikoulu, TILA 239
Joensuulainen Roll&Rock on oppimispelialusta, jossa pelaaminen perustuu joko tunnistamisvaiheen ongelmatyyppeihin, tai perinteisiin yhdistämistehtäviin.
Tässä pajassa perehdytään pelioppituntien rakentamiseen ja siihen millaisia vaatimuksia se pelattavalle pelille asettaa. Ongelmakenttää lähestytään mm. pelaten. Roll&Rock on html5-alustainen nettipeli, jota voi pelata myös byod-laitteilla. Se löytyy osoitteesta www.heijoe.fi(esimerkiksi huoneessa mat on auki matematiikan oppimispelejä vaihtuvasti). Sitä voidaan pelata oppilaiden omilla laitteilla ilmaiseksi. Tule Veikkonen ja ota kaveri, sen kanssa on vielä mukavampi ongelmia suunnitella!
Peruskoulu ja lukio

11. 3D-suunnittelu opetuksessa, Jussi Hietava, Joensuun normaalikoulu, TILA 238
Luodaan ryhmän henkilöille tunnukset TinkerCad-ohjelmaan ja harjoitellaan sen käyttöä osana opetusta. Kohderyhmä: perusaste, käsityö

12. iPadit liikunnanopetuksessa, Ulla Sten, Joensuun normaalikoulu, TILA 237
Digiloikka tulee vauhdilla myös koulun liikuntakasvatukseen. Älylaitteita voidaan käyttää monipuolisesti, sekä oppitunneilla että opetuksen suunnittelun tukena. Tule kokeilemaan ja oppimaan älylaitteiden käyttöä liikunnan näkökulmasta.

15. GreenScreen opetuksessa, Hanna Mehtonen-Rinne, Ilona, TILA 201
Green Screen -kangas ja -sovellus sekä kuvaustelineet mahdollistavat hieman erilaisen tavan tehdä näkyväksi vaikkapa projekti- tai tutkimustyötä, opitun arviointia, oppimisprosessia itsessään ja sen reflektointia. Green Screen -videoissa panostetaan yleensä taustan edessä esiintyvän henkilön rooliin tietyn asian kertojana. Kankaan ja sovelluksen avulla henkilö voidaan upottaa uutistoimittajan tapaan erilaisiin taustamaisemiin, kuten nettisivulle, liikkuvaan väkijoukkoon, projektidian eteen, ohjevideoon tai vaikka syksyiseen metsämaisemaan.

16. Animaatiot opetuksessa, Pauliina Venho, Ilona, TILA 211
Animaatioiden avulla voit yhdistää vaikkapa käsillä tehdyt tai luonnosta löytyvät aarteet ja digitaalisuuden tarinalliseksi kokonaisuudeksi. Animaatiovideot ruokkivat luovuutta ja ne voidaan jakaa pilvipalveluiden avulla vaikkapa vanhemmille katsottavaksi.

17. Kuvien käyttö opetuksessa ja oppimisen tukena, Taina Rytkönen-Suontausta, Oppitupa, Itä-Suomen yliopisto, TILA 226
Tässä pajassa tutkimme monipuolisesti, miten kuvia voi käyttää oppimisprosessin eri vaiheissa tarkoituksenmukaisesti, innostavasti, oikeaoppisesti ja pedagogisesti linjakkaalla tavalla. Jaamme hyviä käytäntöjä ja esimerkkejä, ja etsimme käyttökelpoisia kuvalähteitä.
Sopii kaikille!

20. Tabletkoulu Oy, Virpi Loikkanen, Savonlinnan lyseon lukio ja taidelukio, Tabletkoulun oppikirjailija, TILA 262
Pajassa tutustutaan Tabletkoulun laiteriippumattomiin sähköisiin oppimateriaaleihin, joita on niin ala- kuin yläkouluunkin sekä lukioon. Oppimateriaali sisältää runsaasti toiminnallisia ominaisuuksia, joita kokeillaan pajassa käytännössä. Jos osallistujia kiinnostaa, voidaan katsoa, kuinka ominaisuudet taipuisivat opetuksen pelillistämiseen. Osallistujien kannattaa hankkia etukäteen ilmaiset opettajatunnukset osoitteesta tabletkoulu.fi, mutta ilman niitäkin voi pajaan osallistua.

21. TI-Nspire CAS -ohjelmisto opiskelussa ja sähköisissä kokeissa (MA/FY/KE), Olli Karkkulainen, Texas Instruments, TILA 127 PERUTTU!
TI-Nspire CX CAS -ohjelmiston esittely ja ohjeet käytön aloittamiseen opetuksessa & sähköisissä kokeissa. Kohderyhmä on lukion MA/FY/KE-opettajat.

27. e-Opin Peda.net-kirjojen käyttö, TILA 142
Työpajassa opastetaan, miten e-Opin Peda.net-kirjat ladataan e-Opin opettajapalvelusta ja otetaan käyttöön oppilaiden kanssa sekä miten niitä käytetään oppilaita aktivoivalla ja innostavalla tavalla. Tarkastelun kohteena ovat erityisesti oppikirjan muokkaaminen ja työkalut, joilla voidaan tukea yhteisöllistä oppimista ja oppilaiden sisällöntuottoa.

28. Opettajan esitysmateriaalin käyttäminen (SanomaPro) biologiassa ja maantieteessä, Mervi Holopainen, Joensuun normaalikoulu, TILA 250
Pajassa tutustutaan yläkoulun biologian ja maantiedon esitysmateriaaleihin (Koodi ja Geoidi) sekä lukion biologian ja maantieteen esitysmateriaaleihin (Bios ja Geos) ja niiden käyttöön opettamisen ja oppimisen tukena.

29. Bingel -pelillinen oppimismaailma, SanomaPro, TILA 247
Uutta alakoulun pelilliseen oppimiseen; pelimaailman käyttöönotto oppilaan ja opettajan näkökulmasta (perusopetus/alakoulu)

30. Koodausta online, Joni Ranta, Karelia-ammattikorkeakoulu, TILA 252
Koodausta online ja non-stoppina eli voi tulla, olla, keskustella koodaamisesta ylipäänsä ja kokeilla eri ympäristöissä.