Perjantain pajat klo 13.15 - 14.15 (pajakartta)

1. Keynote ja Pages, Annu Schroderus, Joensuun Mediakeskus, TILA 109
Pajassa esitellään Applen toimisto-ohjelmista Keynote ja Pages. Keynote-sovelluksella valmistat helposti näyttäviä esityksiä ja Pages soveltuu erilaisten raporttien ja dokumenttien laatimiseen. Osallistujat pääsevät myös testaamaan näitä sovelluksia.
Ota pajaan mukaan oma iPad, johon on asennettu Keynote ja Pages.

2. Pedanet-perusteet, Johanna Lakka, Joensuun Mediakeskus, TILA 111
Pajassa tutustutaan Peda.netin peruskäyttöön, kuten omien sivujen luontiin ja sisältöjen tuottamiseen. Varmista ennen pajaa, että sinulla on Peda.net-tunnukset.

3. GreenScreen, Jaana Vauhkonen, Joensuun Mediakeskus, TILA 103
Pajassa luodaan videoita, jossa sijaintipaikan voi muuttaa haluamakseen, vaikka Marsiin tai kukan sisään. Vain mielikuvitus on rajana tässä pajassa. Pajassa käytetään maksullista Do Ink Green Screen –sovellusta, mutta pajassa on myös käytössä lainalaitteita. Pajan maksimiosallistujamäärä on 20.

4. Yhteisöllistä työskentelyä ja jäsentelyä, Miikka Metsola, Joensuun seudun mediakeskus, TILA 187
Pajassa tutustutaan helppokäyttöiseen yhteisölliseen valkotauluun Flingaan, jolla voi laatia käsitekarttoja, kysyä mielipiteitä sekä jäsentää yhdessä tietoa ja rakentaa näkemystä. Samalla tutustutaan myös uuteen ja helppokäyttöiseen käsitekarttaohjelmaan Mindly. Lataa mobiililaitteeseesi etukäteen Mindly.

5. Abitti, Esa Marjola, Joensuun normaalikoulu, TILA 104
Abitti-kokeen laatimisen perusteet

6. Roll & Rock -oppimispeli, Lasse Eronen, Joensuun normaalikoulu, TILA 239
Joensuulainen Roll&Rock on oppimispelialusta, jossa pelaaminen perustuu joko tunnistamisvaiheen ongelmatyyppeihin, tai perinteisiin yhdistämistehtäviin.
Tässä pajassa perehdytään pelioppituntien rakentamiseen ja siihen millaisia vaatimuksia se pelattavalle pelille asettaa. Ongelmakenttää lähestytään mm. pelaten. Roll&Rock on html5-alustainen nettipeli, jota voi pelata myös byod-laitteilla. Se löytyy osoitteesta www.heijoe.fi(esimerkiksi huoneessa mat on auki matematiikan oppimispelejä vaihtuvasti). Sitä voidaan pelata oppilaiden omilla laitteilla ilmaiseksi. Tule Veikkonen ja ota kaveri, sen kanssa on vielä mukavampi ongelmia suunnitella!
Peruskoulu ja lukio

8. iPadit liikunnanopetuksessa, Ulla Sten, Joensuun normaalikoulu, TILA 237
Digiloikka tulee vauhdilla myös koulun liikuntakasvatukseen. Älylaitteita voidaan käyttää monipuolisesti, sekä oppitunneilla että opetuksen suunnittelun tukena. Tule kokeilemaan ja oppimaan älylaitteiden käyttöä liikunnan näkökulmasta.

10. QR-koodit opetuksessa, Tiina Forsström ja Noora Kaukola, Joensuun normaalikoulu, TILA 248
Mobiilirata osana toiminnallista kieltenopetusta.
Kohderyhmänä yläkoulun ja lukion kieltenopettajat.

11. Animaatiot, Pauliina Venho, Ilona, TILA 211
Animaatioiden avulla voit yhdistää vaikkapa käsillä tehdyt tai luonnosta löytyvät aarteet ja digitaalisuuden tarinalliseksi kokonaisuudeksi. Animaatiovideot ruokkivat luovuutta ja ne voidaan jakaa pilvipalveluiden avulla vaikkapa vanhemmille katsottavaksi.

12. GreenScreen opetuksessa, Hanna Mehtonen-Rinne, Ilona, TILA 201
Green Screen -kangas ja -sovellus sekä kuvaustelineet mahdollistavat hieman erilaisen tavan tehdä näkyväksi vaikkapa projekti- tai tutkimustyötä, opitun arviointia, oppimisprosessia itsessään ja sen reflektointia. Green Screen -videoissa panostetaan yleensä taustan edessä esiintyvän henkilön rooliin tietyn asian kertojana. Kankaan ja sovelluksen avulla henkilö voidaan upottaa uutistoimittajan tapaan erilaisiin taustamaisemiin, kuten nettisivulle, liikkuvaan väkijoukkoon, projektidian eteen, ohjevideoon tai vaikka syksyiseen metsämaisemaan.

14. Kuvien käyttö opetuksessa ja oppimisen tukena, Taina Rytkönen-Suontausta, Oppitupa, Itä-Suomen yliopisto, TILA 226
Tässä pajassa tutkimme monipuolisesti, miten kuvia voi käyttää oppimisprosessin eri vaiheissa tarkoituksenmukaisesti, innostavasti, oikeaoppisesti ja pedagogisesti linjakkaalla tavalla. Jaamme hyviä käytäntöjä ja esimerkkejä, ja etsimme käyttökelpoisia kuvalähteitä.
Sopii kaikille!

15. Visuaalista tarinan kerrontaa omilla tai cc-lisensoiduilla valokuvilla käyttäen Stelleria ja Google Snapseedia, Maarit Ignatius ja Minna Rokkila,  Karelia-amk, TILA 228
Jokaisella on tarina kerrottavana. Pajassa tehdään kuvankäsittelyä ja tarinan laadintaa Apple- ja Android-mobiililaitteilla. Lataa Google Playsta tai Apps Storesta jo etukäteen Steller sekä Snapseed mobiilisovellukset laitteeseesi. 
Kohderyhmä: Kuvankäsittelyosuus (Snapseed) sopii kaikille, Steller-sovellus edellyttää kirjautumista, joten sopii ainakin lukioon.

16. Tulevaisuuden turvallisuusratkaisut koulumaailmaan, Timo Tallus, Abloy Oy, TILA 197
Ideoi yhdessä meidän kanssa tulevaisuuden koulun turvallisuusratkaisuja ja vaikuta siihen, minkälaisia tulevaisuuden koulut tulevat ratkaisuiltaan olemaan. Saat samalla myös tietoiskun viimeisimmän teknologian turvallisuusratkaisuista.
Sopii kaikille.

17. Lukion sähköiset kokeet, SanomaPro, TILA 250
Kompassi -digikokeet opetuksessa; tehtäväpankin käyttöönotto-opastus. (lukio)

18. Tabletkoulu Oy, Virpi Loikkanen, Savonlinnan lyseon lukio ja taidelukio, Tabletkoulun oppikirjailija, TILA 262
Pajassa tutustutaan Tabletkoulun laiteriippumattomiin sähköisiin oppimateriaaleihin, joita on niin ala- kuin yläkouluunkin sekä lukioon. Oppimateriaali sisältää runsaasti toiminnallisia ominaisuuksia, joita kokeillaan pajassa käytännössä. Jos osallistujia kiinnostaa, voidaan katsoa, kuinka ominaisuudet taipuisivat opetuksen pelillistämiseen. Osallistujien kannattaa hankkia etukäteen ilmaiset opettajatunnukset osoitteesta tabletkoulu.fi, mutta ilman niitäkin voi pajaan osallistua.

21. OPS2016- miten luoda innovatiivisia fyysisiä oppimisympäristöjä osallistavan suunnittelun keinoin, Helena Ukkonen, Martela Oyj, TILA 203

22. Lähtölaukaus koodaukseen, Innokas-verkosto, TILA 180
Työpajassa tutustut ohjelmoinnin periaatteisiin pienin askelin ja saat ohjausta ajattelun taitojen vahvistamisesta ohjelmoinnin tukena. Työpaja on suunnattu esikoulun ja 1-6 luokkien opettajille sekä muille 6-12 vuotiaiden lasten ja nuorten parissa työskenteleville.

28. Peda.net -oppimispäiväkirjan mahdollisuudet jatkuvan arvioinnin tukena, Johannes Pernaa, e-oppi, TILA 142
Oppimispäiväkirja on tehokas ja innostava oppimistyökalu, joka tukee korkeamman tason ajattelutaitojen kehittymistä monipuolisesti. Kirjoittaessaan oppija analysoi, arvioi ja luo uutta. Samalla kertyy hyviä muistoja ja ajankuluessa oppimispäiväkirja voi muuntua jopa blogiksi. Tässä työpajassa tutustutaan, millaisia mahdollisuuksia Peda.net tarjoaa oppimispäiväkirjan pitämiselle. Samalla pohditaan yhdessä, miten oppimispäiväkirjaa voidaan hyödyntää osana arviointia.

30. Bingel -pelillinen oppimismaailma, SanomaPro, TILA 247
Uutta alakoulun pelilliseen oppimiseen; pelimaailman käyttöönotto oppilaan ja opettajan näkökulmasta (perusopetus/alakoulu)

31. Koodausta online, Joni Ranta, Karelia-ammattikorkeakoulu, TILA 252
Koodausta online ja non-stoppina eli voi tulla, olla, keskustella koodaamisesta ylipäänsä ja kokeilla eri ympäristöissä.