Perjantain pajat klo 11.15 - 12.00 (pajakartta)

1. Ohjelmointia alakoulussa, Annu Schroderus, Joensuun Mediakeskus, TILA 109
Pajassa tutustutaan alakoulun ohjelmointiin esimerkkien ja kokeilun kautta. Paja sopii erityisesti niille alakoulun opettajille, joilla ei vielä ole kokemusta ohjelmoinnista. Ota pajaan mukaan oma tablet-laite, johon on asennettu ScratchJr-sovellus.

2. Adobe Voice ja Slate, Johanna Lakka, Joensuun Mediakeskus, TILA 111
Pajassa tutustutaan Adoben työkaluihin, joilla voi tuottaa helposti mediaa. Spark Videolla voit tehdä esityksiä, joihin voi nauhoittaa ääntä, lisätä kuvia, linkkejä jne. Spark Pagella tehdään myös esityksiä, jotka voivat sisältää erilaista mediasisältöä. Tee pajaa varten itsellesi ilmainen Adobe-tili ennakkoon. Lataa ohjelmat iPadille. Molemmat toimivat myös selaimella tietokoneella.

3. Aurasma & Morfo (lisättyä todellisuutta), Jaana Vauhkonen, Joensuun Mediakeskus, TILA 103
Pajassa tutustutaan tapoihin tuottaa ja hyödyntää lisättyä todellisuutta (augmented reality) opetuksessa. Luo itsellesi ennen paja tunnukset Aurasmaan ja lataa ohjelmat iPadille.

4. OneDrive ja O365-perusteita, Miikka Metsola, Joensuun Mediakeskus, TILA 187
Pajassa esitellään O365 -ympäristön perusteita sekä pilvipalvelujen hyödyntämistä opetuksessa. Pajassa opetellaan tiedostojen siirtämistä ja tallentamista pilveen sekä dokumenttien luomista, jakamista ja yhteisöllistä tuottamista. Paja on tarkoitettu O365-ympäristön perusteisiin tutustumiseen. Pajassa tarvitaan tietokone tai tablet.

6. Rentoa yhdessä oivaltamista - draamalla toiminnallisuutta, Mirja Valtonen, Joensuun normaalikoulu, TILA 128 (liikuntarakennus)
Pajan osallistujat ovat mukana tekemässä ns. soveltavaa draamaa, jossa oppilaiden yhteistoiminnallisuus ja oivallus pääsevät luovasti esiin. Pajassa tehdään yhdessä muutama toiminnallinen harjoitus, joita voidaan soveltaa alakoulusta lukioon eri oppiaineisiin. Aiempaa kokemusta draaman käytöstä opetuksessa ei tarvitse olla - pelkkä uteliaisuus riittää.

7. Edmodo, Leena Semi, Joensuun normaalikoulu, TILA 276
Edmodo-kurssialustan käyttöä aloittelijoille: alustan toiminnot sekä pedagoginen käyttö. Sopii kaikkiin oppiaineisiin perusasteelle ja lukioon.

8. Abitti, Esa Marjola, Joensuun normaalikoulu, TILA 104
Pajassa tutustutaan Abitti-kokeen laatimisen perusteisiin.

9. Roll & Rock -oppimispeli, Lasse Eronen, Joensuun normaalikoulu, TILA 239
Joensuulainen Roll&Rock on oppimispelialusta, jossa pelaaminen perustuu joko tunnistamisvaiheen ongelmatyyppeihin, tai perinteisiin yhdistämistehtäviin.
Tässä pajassa perehdytään pelioppituntien rakentamiseen ja siihen millaisia vaatimuksia se pelattavalle pelille asettaa. Ongelmakenttää lähestytään mm. pelaten. Roll&Rock on html5-alustainen nettipeli, jota voi pelata myös byod-laitteilla. Se löytyy osoitteesta www.heijoe.fi (esimerkiksi huoneessa mat on auki matematiikan oppimispelejä vaihtuvasti). Sitä voidaan pelata oppilaiden omilla laitteilla ilmaiseksi. Tule Veikkonen ja ota kaveri, sen kanssa on vielä mukavampi ongelmia suunnitella!
Peruskoulu ja lukio

10. 3D-suunnittelu opetuksessa, Jussi Hietava, Joensuun normaalikoulu, TILA 238
Luodaan ryhmän henkilöille tunnukset TinkerCad-ohjelmaan ja harjoitellaan sen käyttöä osana opetusta. Kohderyhmä: perusaste, käsityö

11. iPadit liikunnanopetuksessa, Ulla Sten, Joensuun normaalikoulu, TILA 237
Digiloikka tulee vauhdilla myös koulun liikuntakasvatukseen. Älylaitteita voidaan käyttää monipuolisesti, sekä oppitunneilla että opetuksen suunnittelun tukena. Tule kokeilemaan ja oppimaan älylaitteiden käyttöä liikunnan näkökulmasta.

13. QR-koodit opetuksessa, Tiina Forsström ja Noora Kaukola, Joensuun normaalikoulu, TILA 248
Mobiilirata osana toiminnallista kieltenopetusta. Kohderyhmänä yläkoulun ja lukion kieltenopettajat.

18. Kuvien käyttö opetuksessa ja oppimisen tukena, Taina Rytkönen-Suontausta, Oppitupa, Itä-Suomen yliopisto, TILA 226
Tässä pajassa tutkimme monipuolisesti, miten kuvia voi käyttää oppimisprosessin eri vaiheissa tarkoituksenmukaisesti, innostavasti, oikeaoppisesti ja pedagogisesti linjakkaalla tavalla. Jaamme hyviä käytäntöjä ja esimerkkejä, ja etsimme käyttökelpoisia kuvalähteitä.
Sopii kaikille!

19. Visuaalista tarinankerrontaa omilla tai cc-lisensoiduilla valokuvilla käyttäen Stelleria ja Google Snapseedia, Maarit Ignatius ja Minna Rokkila,  Karelia-amk, TILA 228
Jokaisella on tarina kerrottavana. Pajassa tehdään kuvankäsittelyä ja tarinan laadintaa Apple- ja Android-mobiililaitteilla. Lataa Google Playsta tai Apps Storesta jo etukäteen Steller sekä Snapseed mobiilisovellukset laitteeseesi.
 
Kohderyhmä: Kuvankäsittelyosuus (Snapseed) sopii kaikille, Steller-sovellus edellyttää kirjautumista, joten sopii ainakin lukioon.

20. Selätä laaja-alaiset tavoitteet! – Ihme ja kumma, oppimisanalytiikka voi olla aito apu perusopetuksen arjessa! Miia Vahlsten, itsLearning, TILA 261
- Onko vaikea varmistaa, että OPS toteutuu?
- Miten seuraatte laaja-alaisten tavoitteiden toteutumista?
- Ilmiöpohjaisen oppimisen tavoitteellisuus – Kuka jää rannalle ja turvautuu edelleen vain oppikirjaan?
- Tutustu itslearning-palvelun mahdollisuuksiin rentoutua upeiden ilmiöiden äärelle ja ylläty iloisesti oppimisanalytiikasta!
- itsLearning –palvelu aktivoi oppilaat ja sinä saat opettajana enemmän tekemällä vähemmän!
- Osallistu pajaan ja totea itse!

21. Tulevaisuuden turvallisuusratkaisut koulumaailmaan, Timo Tallus, Abloy Oy, TILA 197
Ideoi yhdessä meidän kanssa tulevaisuuden koulun turvallisuusratkaisuja ja vaikuta siihen, minkälaisia tulevaisuuden koulut tulevat ratkaisuiltaan olemaan. Saat samalla myös tietoiskun viimeisimmän teknologian turvallisuusratkaisuista.
Sopii kaikille.

22. Tabletkoulu Oy, Virpi Loikkanen, Savonlinnan lyseon lukio ja taidelukio, Tabletkoulun oppikirjailija, TILA 262
Pajassa tutustutaan Tabletkoulun laiteriippumattomiin sähköisiin oppimateriaaleihin, joita on niin ala- kuin yläkouluunkin sekä lukioon. Oppimateriaali sisältää runsaasti toiminnallisia ominaisuuksia, joita kokeillaan pajassa käytännössä. Jos osallistujia kiinnostaa, voidaan katsoa, kuinka ominaisuudet taipuisivat opetuksen pelillistämiseen. Osallistujien kannattaa hankkia etukäteen ilmaiset opettajatunnukset osoitteesta tabletkoulu.fi, mutta ilman niitäkin voi pajaan osallistua.

23. TI-Nspire CAS -ohjelmisto opiskelussa ja sähköisissä kokeissa (MA/FY/KE), Olli Karkkulainen, Texas Instruments, TILA 127 PERUTTU!
TI-Nspire CX CAS -ohjelmiston esittely ja ohjeet käytön aloittamiseen opetuksessa & sähköisissä kokeissa. Kohderyhmä on lukion MA/FY/KE-opettajat.

25. Paikkaoppi, Virpi Hirvensalo, PaikkaOppi Plus, TILA 278
Pajassa tutustutaan paikkatietoa hyödyntävään Paikkaoppi-oppimisympäristöön. Paikkatieto on perinteisesti liitetty maantieteeseen, mutta Paikkaoppia voi hyödyntää lähes kaikissa oppiaineissa alakoulusta lukioon. Paikkaopin avulla on mahdollista myös lähteä luokkahuoneesta ulos liikkumaan ja oppimaan. Voit ottaa mukaan oman tietokoneen, mutta pajassa on myös tarjolla koneita.

29. Class Notebook –oppimisympäristö opettajan ja oppilaan työvälineenä, Timo Kainulainen, Saimaan mediakeskus, TILA 279
Class Notebook on osa Microsoftin O365 –ympäristöä. Se on selainpohjainen oppimisympäristö, joka jakautuu yhteistyötilaan, sisältökirjastoon ja opiskelijoiden muistikirjat –osioon. Class Notebook mahdollistaa sekä yksilöllisen että yhteistoiminnallisen työskentelyn sähköisesti. Pajassa tutustutaan Class Notebookin luomiseen ja käyttöön.

30. Bingel -pelillinen oppimismaailma, SanomaPro, TILA 247
Uutta alakoulun pelilliseen oppimiseen; pelimaailman käyttöönotto oppilaan ja opettajan näkökulmasta (perusopetus/alakoulu)

31. Koodausta online, Joni Ranta, Karelia-ammattikorkeakoulu, TILA 252
Koodausta online ja non-stoppina eli voi tulla, olla, keskustella koodaamisesta ylipäänsä ja kokeilla eri ympäristöissä.