Pajat ja luennot lauantaina klo 12.30 - 13.30

PAJAKARTAT: Tulliportti yläkertaTulliportti alakertaLänsikadun koulu

1. Learning Lab Concept & Tuumaamo, Edutukku, Samsung, ISKU & Savonlinnan normaalikoulu (LUENTO) PERUTTU!

2. Tunteet digitaalisissa vuorovaikutusympäristöissä, Katri Saarikivi, aivotutkija, NEMO-projekti (LUENTO), TILA 218
Tunne- ja vuorovaikutustaitojen merkitys korostuu tulevaisuudessa. Mitä empatia on? Millä tavoin tunnetaidot kehittyvät? Miten digitaaliset vuorovaikutusympäristöt toimivat näiden taitojen oppimisympäristöinä? Luennolla käydään läpi aiheeseen liittyvää tutkimustietoa ja esitellään NEMO-projektin toimintaa.

3. Nettikiusaaminen, Matti Tolvanen, Rikos- ja prosessioikeuden professori, Itä-Suomen yliopisto (LUENTO), TILA auditorio TK100

4. Keynote ja Pages, Annu Schroderus, Joensuun Mediakeskus, TILA 142
Pajassa esitellään Applen toimisto-ohjelmista Keynote ja Pages. Keynote-sovelluksella valmistat helposti näyttäviä esityksiä ja Pages soveltuu erilaisten raporttien ja dokumenttien laatimiseen. Osallistujat pääsevät myös testaamaan näitä sovelluksia.
Ota pajaan mukaan oma iPad, johon on asennettu Keynote ja Pages.

5. Pedanet-perusteet, Johanna Lakka, Joensuun Mediakeskus. TILA 111
Pajassa tutustutaan Peda.netin peruskäyttöön, kuten omien sivujen luontiin ja sisältöjen tuottamiseen. Varmista ennen pajaa, että sinulla on Peda.net-tunnukset.

6. GreenScreen, Jaana Vauhkonen, Joensuun Mediakeskus, TILA 103
Pajassa luodaan videoita, jossa sijaintipaikan voi muuttaa haluamakseen, vaikka Marsiin tai kukan sisään. Vain mielikuvitus on rajana tässä pajassa. Pajassa käytetään maksullista Do Ink Green Screen –sovellusta, mutta pajassa on myös käytössä lainalaitteita. Pajan maksimiosallistujamäärä on 20.

7. Digilupa ja tekijänoikeudet, Juha Kallanranta, Kopiosto PERUTTU!
Pajassa esitellään digilupaa ja ohjeistetaan tekijänoikeuksiin uuden OPS:n näkökulma huomioiden. Mukana on myös uusi Kopiraittilan koulu –pelisivusto, jolla oppilaat voi viedä tekijänoikeuksien maailmaan innostavasti pelaamalla.

8. Tutkimuksellisuus opetuksessa sähköisiä työkaluja käyttäen, Merja Metsola, Joensuun Lyseon lukion aikuislinja PERUTTU!
Pajassa esitellään esimerkki yhteisöllisesti tehtävästä lukion terveystottumustutkimuksesta, jossa hyödynnetään Peda.net-oppimisympäristöä yhdistettynä Googlen työkaluihin. Paja sopii kaikkiin reaaliaineisiin yläkouluissa ja lukioissa. Paja vaatii perustaidot Peda.net-oppimisympäristöstä ja pilvipalveluista sekä perustiedot tiedostojen jakamisesta pilvipalveluissa. Ota pajaan mukaan oma tietokone tai tablet sekä Peda.net-tunnukset.

9. Arviointimenetelmät uudessa opetussuunnitelmassa, Satu Huttunen, Joensuun seudun OPS-koordinaattori, TILA 109
Pajassa pohditaan formatiivisen ja summatiivisen arvioinnin eroa, sekä arvioinnin merkitystä oppimiselle.

10. Yhteisöllistä työskentelyä ja jäsentelyä, Miikka Metsola, Joensuun seudun mediakeskus, TILA 187
Pajassa tutustutaan helppokäyttöiseen yhteisölliseen valkotauluun Flingaan, jolla voi laatia käsitekarttoja, kysyä mielipiteitä sekä jäsentää yhdessä tietoa ja rakentaa näkemystä. Samalla tutustutaan myös uuteen ja helppokäyttöiseen käsitekarttaohjelmaan Mindly. Lataa mobiililaitteeseesi etukäteen Mindly.

11. Digabi & Abitti, Pauliina Immonen, Lyseon peruskoulu, TILA 276
Pajassa tutustutaan Digabin ja Abitin ajankohtaisiin kuulumisiin sekä harjoitellaan kuvien, videoiden ja muiden aineistojen liittämistä abitti-kokeeseen. Ota mukaan oma tietokone ja abitti-tunnuksesi.

12. Geogebra, Pekka Vienonen, Pyhäselän lukio, TILA 247
Pajassa pohditaan kuvan roolia matematiikan tehtävässä ja kuvituksen merkitystä sanallisen tehtävän tukena. Osallistujille tarjoillaan kohtuudella pedagogista teoriaa matematiikan tehtävän kuvittamisesta ja esimerkkejä oivaltavista tehtävätyypeistä. Käytännön harjoituksien avulla opitaan tuottamaan GeoGebralla onnistuneita, huolella suunniteltuja ja merkityksellisiä kuvia matematiikan tehtäviin.

13. GarageBand, Tuomo Parkki, Pataluodon koulu, TILA 249
Pajassa tehdään, nauhoitetaan ja miksataan musiikkia GarageBand -sovelluksen avulla. Käytämme nauhoittaessa oikeita soittimia, jotka liitetään iPadiin iRig -sovittimen avulla. Ota pajaan oma laite, jossa on asennettuna GarageBand. Pajassa on käytettävissä musiikkiluokan soittimet sekä iRigeja.

14.  Rentoa yhdessä oivaltamista - draamalla toiminnallisuutta, Sanni Swahn, TILA 128 (liikuntarakennus)
Pajan osallistujat ovat mukana tekemässä ns. soveltavaa draamaa, jossa oppilaiden yhteistoiminnallisuus ja oivallus pääsevät luovasti esiin. Pajassa tehdään yhdessä muutama toiminnallinen harjoitus, joita voidaan soveltaa alakoulusta lukioon eri oppiaineisiin. Aiempaa kokemusta draaman käytöstä opetuksessa ei tarvitse olla - pelkkä uteliaisuus riittää.

15. Abitti-kokeen laatimisen perusteet, Esa Marjola, Joensuun normaalikoulu, TILA 104

16. Roll & Rock -oppimispeli, Lasse Eronen, Joensuun normaalikoulu, TILA Länsikadun koulu 2016
Joensuulainen Roll&Rock on oppimispelialusta, jossa pelaaminen perustuu joko tunnistamisvaiheen ongelmatyyppeihin, tai perinteisiin yhdistämistehtäviin.
Tässä pajassa perehdytään pelioppituntien rakentamiseen ja siihen millaisia vaatimuksia se pelattavalle pelille asettaa. Ongelmakenttää lähestytään mm. pelaten. Roll&Rock on html5-alustainen nettipeli, jota voi pelata myös byod-laitteilla. Se löytyy osoitteesta www.heijoe.fi(esimerkiksi huoneessa mat on auki matematiikan oppimispelejä vaihtuvasti). Sitä voidaan pelata oppilaiden omilla laitteilla ilmaiseksi. Tule Veikkonen ja ota kaveri, sen kanssa on vielä mukavampi ongelmia suunnitella!
Peruskoulu ja lukio

17. 3D-suunnittelu opetuksessa, Jussi Hietava, Joensuun normaalikoulu, TILA 238
Luodaan ryhmän henkilöille tunnukset TinkerCad-ohjelmaan ja harjoitellaan sen käyttöä osana opetusta. Kohderyhmä: perusaste, käsityö

18. iPadit liikunnanopetuksessa, Sampo Forsström, Joensuun normaalikoulu, TILA 237
Digiloikka tulee vauhdilla myös koulun liikuntakasvatukseen. Älylaitteita voidaan käyttää monipuolisesti sekä oppitunneilla että opetuksen suunnittelun tukena. Tule kokeilemaan ja oppimaan älylaitteiden käyttöä liikunnan näkökulmasta!

19. GPS-opetusohjelman (HeiJoe) käyttäminen oppimisvälineenä, Kimmo Kotro, Joensuun normaalikoulu, TILA 180
Joensuulainen HeiJoe -ohjelma on 4 vuoden kehitystyön tulos. Se muuttaa kännykät navigaattoreiksi. Puhelimien avulla opettajan asettamat tehtävät ja tiedostot aukeavat oppilaille esim. koulun läheisyydessä tai missä päin Eurooppaa tahansa, kunhan he saapuvat oikealle alueelle.
Opettaja suunnittelee karttapohjalle reittejä ja reittien varrelle erilaisia opetuspisteitä. Näin osa opetuksesta on vietävissä koulun ulkopuolelle aina silloin, kun opettaja niin haluaa.
Pajassa käydään läpi HeiJoen perusteet, tehdään reittejä ja kokeillaan niitä.
Soveltuvuus: Historia, yhteiskuntaoppi, maantieto, biologia, liikunta ja leirikoulut
Kohderyhmät: Peruskoulu ja lukio

20. QR-koodit opetuksessa, Tiina Forsström ja Noora Kaukola, Joensuun normaalikoulu, TILA 248
Mobiilirata osana toiminnallista kieltenopetusta. Kohderyhmänä yläkoulun ja lukion kieltenopettajat.

21. Näin digiopetusaineisto ja -digikirja toimivat, tuotepäällikkö Kaija Kaasinen, OTAVA, TILA 279

22. Otavan lukion digikokeet tutuksi, tuottaja Mari Rakkolainen, OTAVA, TILA 278

23. Animaatiot, Pauliina Venho, Ilona, TILA 211
Animaatioiden avulla voit yhdistää vaikkapa käsillä tehdyt tai luonnosta löytyvät aarteet ja digitaalisuuden tarinalliseksi kokonaisuudeksi. Animaatiovideot ruokkivat luovuutta ja ne voidaan jakaa pilvipalveluiden avulla vaikkapa vanhemmille katsottavaksi.

24. Green screen opetuksessa, Hanna Mehtonen-Rinne, Ilona, TILA 201
Green Screen -kangas ja -sovellus sekä kuvaustelineet mahdollistavat hieman erilaisen tavan tehdä näkyväksi vaikkapa projekti- tai tutkimustyötä, opitun arviointia, oppimisprosessia itsessään ja sen reflektointia. Green Screen -videoissa panostetaan yleensä taustan edessä esiintyvän henkilön rooliin tietyn asian kertojana. Kankaan ja sovelluksen avulla henkilö voidaan upottaa uutistoimittajan tapaan erilaisiin taustamaisemiin, kuten nettisivulle, liikkuvaan väkijoukkoon, projektidian eteen, ohjevideoon tai vaikka syksyiseen metsämaisemaan. 

25. Opeta ja opiskele AdobeConnectilla, Risto Korhonen, Ilona PERUTTU!

26. Seppo ja Liito, Riku Alkio, Lentävä liitutaulu PERUTTU!

27. Kuvien käyttö opetuksessa ja oppimisen tukena, Taina Rytkönen-Suontausta, Oppitupa, Itä-Suomen yliopisto, TILA 226
Tässä pajassa tutkimme monipuolisesti, miten kuvia voi käyttää oppimisprosessin eri vaiheissa tarkoituksenmukaisesti, innostavasti, oikeaoppisesti ja pedagogisesti linjakkaalla tavalla. Jaamme hyviä käytäntöjä ja esimerkkejä, ja etsimme käyttökelpoisia kuvalähteitä.
Sopii kaikille!

28. Visuaalista tarinan kerrontaa omilla tai cc-lisensoiduilla valokuvilla käyttäen Stelleria ja Google Snapseedia, Maarit Ignatius ja Minna Rokkila,  Karelia-amk, TILA 228
Jokaisella on tarina kerrottavana. Pajassa tehdään kuvankäsittelyä ja tarinan laadintaa Apple- ja Android-mobiililaitteilla. Lataa Google Playsta tai Apps Storesta jo etukäteen Steller sekä Snapseed mobiilisovellukset laitteeseesi.
 
Kohderyhmä: Kuvankäsittelyosuus (Snapseed) sopii kaikille, Steller-sovellus edellyttää kirjautumista, joten sopii ainakin lukioon.

29. Selätä laaja-alaiset tavoitteet! – Ihme ja kumma, oppimisanalytiikka voi olla aito apu perusopetuksen arjessa! Miia Vahlsten, itsLearning, TILA 261
- Onko vaikea varmistaa, että OPS toteutuu?
- Miten seuraatte laaja-alaisten tavoitteiden toteutumista?
- Ilmiöpohjaisen oppimisen tavoitteellisuus – Kuka jää rannalle ja turvautuu edelleen vain oppikirjaan?
- Tutustu itslearning-palvelun mahdollisuuksiin rentoutua upeiden ilmiöiden äärelle ja ylläty iloisesti oppimisanalytiikasta!
- itslearning –palvelu aktivoi oppilaat ja sinä saat opettajana enemmän tekemällä vähemmän!
- Osallistu pajaan ja totea itse!

30. Tulevaisuuden turvallisuusratkaisut koulumaailmaan, Timo Tallus, Abloy Oy, TILA 197
Ideoi yhdessä meidän kanssa tulevaisuuden koulun turvallisuusratkaisuja ja vaikuta siihen, minkälaisia tulevaisuuden koulut tulevat ratkaisuiltaan olemaan. Saat samalla myös tietoiskun viimeisimmän teknologian turvallisuusratkaisuista.
Sopii kaikille.

31. Lukion sähköiset kokeet (kielet), SanomaPro, TILA 252
Kompassi -digikokeet kielten opetuksessa; tehtäväpankin käyttöönotto-opastus. (lukio)

32. Lukion sähköiset kokeet (matematiikka), SanomaPro, TILA 203
Kompassi -digikokeet matemaattisissa aineissa; tehtäväpankin käyttöönotto-opastus. (lukio)

33. Lukion sähköiset kokeet (reaaliaineet), SanomaPro PERUTTU!
Kompassi -digikokeet reaaliaineiden opetuksessa; tehtäväpankin käyttöönotto-opastus. (lukio)

34. Bingel -pelillinen oppimismaailma, SanomaPro, TILA 250
Bingel - uutta alakoulun pelilliseen oppimiseen; pelimaailman käyttöönotto oppilaan ja opettajan näkökulmasta. (perusopetus, alakoulu)

35. Tabletkoulu Oy, Virpi Loikkanen, Savonlinnan lyseon lukio ja taidelukio, Tabletkoulun oppikirjailija, TILA 262
Pajassa tutustutaan Tabletkoulun laiteriippumattomiin sähköisiin oppimateriaaleihin, joita on niin ala- kuin yläkouluunkin sekä lukioon. Oppimateriaali sisältää runsaasti toiminnallisia ominaisuuksia, joita kokeillaan pajassa käytännössä. Jos osallistujia kiinnostaa, voidaan katsoa, kuinka ominaisuudet taipuisivat opetuksen pelillistämiseen. Osallistujien kannattaa hankkia etukäteen ilmaiset opettajatunnukset osoitteesta tabletkoulu.fi, mutta ilman niitäkin voi pajaan osallistua.

36. Ti-Nspire CAS-ohjelmisto opiskelussa ja sähköisissä kokeissa, Olli Karkkulainen, TILA liikuntarakennuksen 2. krs 324

37. Näppäintaidot ja NäppisTaituri, Anssi Väliaho, Typing Master Finland Oy, TILA 127
Tule kokeilemaan kuinka helppoa ja hauskaa näppäintaitojen harjoittelu on alkuopetuksesta aina lukioon saakka, ja jatka harjoittelua oman luokkasi kanssa! Saat halutessasi NäppisTaiturin 3 kk ilmaisen kokeilun koko koulullesi. Oma läppäri mukaan mahdollisuuksien mukaan. Kohderyhmä: Peruskoulu ja lukio

39. OPS2016- miten luoda innovatiivisia fyysisiä oppimisympäristöjä osallistavan suunnittelun keinoin, Helena Ukkonen, Martela Oyj, TILA 239

40. DigiSTEPY – työvälineitä yritteliäisyyteen alakoululla, Kaisu Tyni-Pyy, STEP-Y, TILA Länsikadun koulu 1131

Tule ottamaan haltuun työkaluja, joilla tuet oppilaidesi yritteliäisyyttä sekä lisäät työelämäyhteistyötä.
Pajassa perehdytään Nuori yrittäjyys ry:n ohjelmakokonaisuuksiin, kuten Pikkuyrittäjät. Ohjelmat tarjoavat laaja-alaista osaamista, opetuksen eheyttämistä ja monialaisten oppimiskokonaisuuksien toteutusta tukevia sähköisiä välineitä ja materiaaleja sekä perinteisiä oppaita opetuksen tueksi.  Tule ja tutustu & tilaa omat maksuttomat materiaalit!
Ota mukaan kannettava tietokone tai tabletti.

41. DigiSTEPY – työvälineitä yritteliäisyyteen yläkoululla, Sanna Koskela, STEP-Y, TILA Länsikadun koulu 2009
Tutkimuksen mukaan 51 % yläkoululaisista ja 65 % lukiolaisista kaipaa lisää työelämään liittyvää tietoa ja opetusta (TAT:n Kun koulu loppuu 2016 –tutkimus).
Pajassa perehdytään Nuori yrittäjyys ry:n ohjelmakokonaisuuksiin, kuten Vuosi yrittäjänä. Kaikille luokka-asteille soveltuvat ohjelmat tarjoavat laaja-alaista osaamista, opetuksen eheyttämistä ja monialaisten oppimiskokonaisuuksien toteutusta tukevia sähköisiä välineitä ja materiaaleja sekä perinteisiä oppaita opetuksen tueksi sekä työelämäyhteistyön lisäämiseksi. Tule ja tutustu & tilaa omat maksuttomat materiaalit!
Ota mukaan kannettava tietokone tai tabletti.

42. MOVE! -fyysisen toimintakyvyn seurantajärjestelmä, Ulla Sten, Joensuun normaalikoulu, TILA Länsikadun koulu 2015
Pajassa kerrotaan käytännön kokemuksia ja vinkkejä MOVEn tekemiseen viidennen ja kahdeksannen luokan opettajille.

43. Osaamisen dokumentointi ja PLE-ajattelu Peda.net -kouluverkossa, Jouko Jokinen, Peda.net, TILA Länsikadun koulu 1179
- Oppijan OmaTilan hyödyntäminen: oppimispäiväkirjojat, blogit ja portfoliot. (Myös varhaiskasvatuksen kasvun kansiot).
- Elinikäisen oppimisen tukeminen siten, että oppijalle jää opiskellut kurssit, sähköiset oppimateriaalit  ja luodut sisällöt käyttöön myöhempää tarvetta varten.
- OmaTila oppijan vapaa-ajan julkaisukanavana: Blogit, kotisivut, matkapäiväkirjat, harrastussivut, CV:t jne.

44. Peda.net -oppimispäiväkirjan mahdollisuudet jatkuvan arvioinnin tukena, Johannes Pernaa e-Oppi,TILA Länsikadun koulu 1176
Oppimispäiväkirja on tehokas ja innostava oppimistyökalu, joka tukee korkeamman tason ajattelutaitojen kehittymistä monipuolisesti. Kirjoittaessaan oppija analysoi, arvioi ja luo uutta. Samalla kertyy hyviä muistoja ja ajankuluessa oppimispäiväkirja voi muuntua jopa blogiksi. Tässä työpajassa tutustutaan, millaisia mahdollisuuksia Peda.net tarjoaa oppimispäiväkirjan pitämiselle. Samalla pohditaan yhdessä, miten oppimispäiväkirjaa voidaan hyödyntää osana arviointia.

45. Opettajan esitysmateriaalin käyttäminen (SanomaPro) biologiassa ja maantieteessä, Mervi Holopainen, Joensuun normaalikoulu PERUTTU!
Pajassa tutustutaan yläkoulun biologian ja maantiedon esitysmateriaaleihin (Koodi ja Geoidi) sekä lukion biologian ja maantieteen esitysmateriaaleihin (Bios ja Geos) ja niiden käyttöön opettamisen ja oppimisen tukena.

46. GAFE (Google Apps for Education) oppimisessa ja opetuksessa, Timo Kainulainen, Saimaan mediakeskus, TILA Länsikadun koulu 1174
GAFE on Googlen tuottama oppimiseen ja opettamiseen tarkoitettu ympäristö, joka pitää sisällään pilvipalvelun, online-työkalut sekä Classroom-oppimisympäristön. Pajassa tutustutaan GAFEn periaatteisiin, toiminnallisuuksiin, työkaluihin, sekä erityisesti Classroomin käyttöön.

47. Koodausta online, Joni Ranta, Karelia-ammattikorkeakoulu, TILA 267
Koodausta online ja non-stoppina eli voi tulla, olla, keskustella koodaamisesta ylipäänsä ja kokeilla eri ympäristöissä.

Ainekohtaiset lops-pajat

Pajoissa keskustellaan kunkin oppiaineen ajankohtaisista aiheista: kurssisisällöistä, arvioinnista, oppimateriaaleista, sähköisen yo-kokeen vaikutuksista opetukseen ja muista oppiaineen avoimista kysymyksistä.

  • Historia yhteiskuntaoppi (Eliisa Vähä), TILA Länsikadun koulu 1147
  • Katsomusaineet (Mika Kilpiä), TILA Länsikadun koulu 1174
  • Biologia ja maantiede (Mervi Holopainen) PERUTTU!
  • Fysiikka ja kemia (Heikki Saari), TILA Länsikadun koulu 1140
    - vieraana Olli Karkkulainen
  • Matematiikka (Raija Lindroos-Heinänen), TILA Länsikadun koulu 1160
  • Äidinkieli (Johanna Alpia-Sormunen), TILA Länsikadun koulu 1156
    - Yo-tekstit sensorin silmin, Tapio Hokkanen
    Työpajassa tutustutaan äidinkielen sensorin työhön ja tarkastellaan arviointia sekä sensorin että arvioivan opettajan näkökulmasta. Osallistujat pääsevät arvioimaan ylioppilastekstejä ja pohtimaan tehtävien pisteitystä pienryhmissä. Keskustelemme piirretaulukon käytöstä ja siitä, miten sensorit toimivat vaikeasti arvioitavien ja joskus hyvinkin omaperäisten tekstien kanssa. Lisäksi työpajassa käydään läpi tavallisimpia arvosanamuutosten syitä ja hahmotellaan ohjeita sekä abeille että arvioivalle opettajalle. Lopuksi esittelen, millaisia kirjoittajan eväitä ylioppilaalta odotetaan yliopisto-opintojen aikana.
  • Kielet (Leena Semi), TILA Länsikadun koulu EDUCA E215
    - Monipuoliset arviointitavat, Pirjo Pollari

    Uuden LOPSin mukaan arvioinnin tärkein tehtävä on edistää oppimista. Oppimista edistävää arviointia ja palautetta tulee olla myös kurssin aikana. Lisäksi arvosanojen tulee perustua monipuoliseen näyttöön.
    Mitä tämä tarkoittaa kieltenopetuksessa? Tässä pajassa pohdimme monipuolisia formatiivisia ja summatiivisia arviointitapoja.

    LOPS korostaa opiskelijoiden omien tavoitteiden asettelua sekä itse- ja vertaisarviointitaitoja. Kuinka innostaa ja opastaa opiskelijat itsearviointiin? Tässä pajassa mietimme ja kokeilemme erilaisia keinoja sekä jaamme kokemuksiamme toimivista tavoista.

  • Liikunta (Marjo Tissari-Harinen), TILA Länsikadun koulu 1135

  • Musiikki (Heli Samela), TILA Tulliportin koulun liikuntarakennus STUDIO
    - Vuorovaikutus, säveltäminen ja arviointi opiskelijan voimaantumisessa musiikilliseksi toimijaksi lukion MU1-kurssilla
    Miten soveltaa lukion MU1-kurssin sisältöjä esim. prosessidraamassa säveltämisen ja iPadeillä säveltämisen kautta, sekä miten systemaattisesti rakentaa kurssin sisäistä vuorovaikutusta tavoitteena musiikillisena toimijana voimaantuva opiskelija. Tähän sisältyy myös arvioinnin eri muotoja, kuten keinoja parempaan oppilaantuntemukseen, opiskelijan itsearviointia, vertaisarviointia sekä opettajan sanallista arviointia.
    Keskustellaan ajankohtaisista asioista, kuten arvioinnin kehittämisestä sekä oppimateriaaleista.

  • Kuvataide (Jaana Tanskanen), TILA Länsikadun koulu EDUCA E1031
    - Keskustelusta virikkeitä omaan arkeen: mikä muuttuu opetuksessa ja miten tehdä yhteistyötä muiden aineiden kanssa?
  • Opiskelijahuolto ja erityisopetus lukiossa (Visa Tuominen ja Arja Rintala) PERUTTU!
    - Keskustellaan ja jaetaan näkemyksiä mm. toimivasta opiskelijahuollosta, sähköisistä lomakkeista ja pedagogisen tuen käytänteistä.