Takaisin

Flippaus haltuun -tilauskoulutus

Opi tehokkaaksi ja innostavaksi todistettu menetelmä edelläkävijältä, joka on onnistuneesti flipannut opetusta oppijakeskeiseksi ja hyviä oppimistuloksia tuottavaksi.

Teknologialla tuettu oppijakeskeisyys on tänä päivänä yksi mekittävimmistä opetuksen kulttuuria muokkaavista tekijöistä. Flipped Classroom eli käänteisopetus on tunnetuin opetuksen strategisista lähestymistavoista, joka muokkaa teknologian ja kontaktiopetuksen välistä suhdetta helposti ymmärrettävään ja omaksuttavaan muotoon. Maailmanlaajuisesti jo 15 vuoden ajan käytettynä ja tutkittuna käänteisopetus on hyvin kehittynyt vastaamaan opettajien tarpeisiin.

Miksi Flipped Classroom?
Haluatko kehittää opetustasi sekä oppijakeskeiseen että syväoppimisen suuntaan? Voiko kontaktiopetuksen ja verkkomateriaalin yhdistää toimivaksi kokonaisuudeksi ja parantaa oppimistuloksia? Tarvitsetko käytännön vinkkejä ja sparrausta siihen, kuinka soveltaa käänteisenoppimisen teoriaa käytäntöön? Millaista osaamista ja resursointia oppimisstrategian muutos vaatii opettajalta ja koulutusorganisaatiolta? Ole opetuksen edelläkävijä ja syväoppimisen mahdollistaja – tee tulevaisuutta nyt!

Koulutuksen jälkeen opettaja osaa
• soveltaa käänteisopetuksen pedagogiaa omalla kurssillaan
• asettaa kurssilleen osaamistavoitteet ydinainesanalyysin ja Bloomin taksonomian suunnassa ja kehittää kurssiaan tämän pohjalta
• tuottaa ja kehittää verkkomateriaalia monipuolisesti ja liittää sen kontaktiopetukseen oppijakeskeisesti
• soveltaa formatiivista arviointia

Oppilaitos saa
• työkaluja teknologiatuettuun, oppijakeskeiseen opetuksen kehittämiseen
• osaamista oppimisympäristön kehittämiseen
• tukea ja neuvoja opetuksen strategiseen kehittämiseen
• henkilökohtaisen sparrauksen sekä johdolle, opettajille että tukihenkilöstölle

Kenelle?

Käänteisopetuksesta kiinnostuneet opettajat ja opetuksen kehittäjät sekä koulutusorganisaatioiden johto. Sopii erityisesti ammattikorkeakouluille ja yliopistoille.

Kesto, laajuus ja rakenne

Koulutuspaketin voi tilata omaan organisaatioon. Sen läpivienti kestää noin kolme kuukautta. Tarkempi aikataulu on sovittavissa kouluttajan kanssa, suosittelemme lähitapaamisten olevan esim. kerran kuukaudessa.

Sisältö
Koulutus sisältää lähitapaamiset sekä ohjatut, teoriaa käytäntöön vievät tiimitapaamiset. Lisäksi pakettiin kuuluu Johdon perehdytys (Flippauksen perusidea ja sen tuottama hyöty oppilaitoksen ja opetuksen näkökulmasta) sekä Toiminnan varmennus (Flippausyhteisön ja mentorointiverkoston luominen oppilaitoksen flippaustoiminnan ylläpitämistä ja jatkokehittämistä varten).

Lähitapaamisten teemoina ovat:

A: Flippauksen teoria ja alkeet: Flipattavan kurssin ydinainesanalyysi ja sisältörakenneanalyysi, oppimistavoitteet, ennakkotestit ja tehtävät, tallenteiden tuottamiseen ja jakamiseen liittyvät teknologiat.
B: Kontaktiopetuksen suunnittelu, toteutus ja opiskelijoiden rooli.
C: Mitä tentin sijaan? Opiskelijoiden arviointi ja koulutuksen toteutuksen arviointi ja oma jatkokehityssuunnitelma.

Sisältö ja laajuus ovat räätälöitävissä tilaajan tarpeisiin, minimikesto 16 h. Ryhmän koko max. 20 opettajaa, jotka jaettaan 4 hengen tiimeihin.

Huom! Kolutus toimii parhaiten, mikäli opettajalla on jokin opintojakso, kurssi tai koulutus, johon hän voi soveltaa menetelmää koulutuksen aikana.

Askeleet yhteisellä oppimispolulla:

1. Alkulämmittely by Markku
2. Johdon perehdytys (1-3 h)
3. Lähijakso – flippauksen abc (3x45 min)
4. Vierihoitoa tiimitapaamisissa (3-4 hengen tiimit, 4x45 min per tiimi)
5. Flippausyhteisön ja mentoriverkoston luominen toiminnan jatkoksi,
    (1-2 h)
6. Päätöspalaveri (osallistuvat opettajat, tukipalvelut, johto, 1-2 h)

Viisi hyvää syytä valita flippaus

1. kansainvälisesti laajasti tunnettu ja käytetty menetelmä
2. sovelletaan tehokkaasti verkko-oppimisen parhaita puolia yhdistäen ne sisältörikkaiseen lähiopetukseen
3. erilaisten oppijoiden potentiaali saadaan esiin ja hyötykäyttöön
4. opiskelija oppii samalla myös tärkeitä työelämätaitoja
5. opettaja toimii syväoppimisen mahdollistajana ja tukena ja näkee työnsä tulokset konkreettisesti parantuneina oppimissuorituksina

Viisi hyvää syytä tilata flippauskoulutus

1. vie menetelmän konkreettisesti käytäntöön 
2. tuloksena lopetusteknologian osaamista ja laadukasta monimuoto-oppimateriaalia
3. kouluttaa muutosagentit, joilla on osaamista toimia myös kollegoiden tukena
4. kukaan ei onnistu yksin – vierihoito tiimeittäin takaa sen
5. konkretisoi flippauksen tuottaman hyödyn oppijalle, opettajalle ja oppimisympäristölle

Hinta, osallistujamäärä

Pyydä tarjous!

Hinta riippuu järjestämispaikasta, osallistujamäärästä, toteutustavasta sekä mahdollisista erityistoiveista.

Yhteystiedot

Riitta Sutinen, FaT
riitta.sutinen@uef.fi
050 341 8524

 

Ilmoittautuminen

Kiinnostuitko? Jätä yhteystietosi, otamme sinuun yhteyttä.

Jätä yhteystietosi
 

Lisätietoja

Kouluttaja


Kouluttajana ja henkilökohtaisena sparraajana toimii Suomessa yliopistotasoista käänteisopetuksen koulutusta ja kehitystyötä tekevä FT Markku Saarelainen. Hän on kehittänyt tätä parhaaksi eurooppalaiseksi käytännön opetuksen ja oppimisen projektiksi valittua menetelmää aiemmin Itä-Suomen yliopistossa yliopistonlehtorina ja nykyisin työelämäprofessorina Tampereen yliopistossa sekä kouluttanut laajasti Suomessa eri organisaatioiden opettajia flippaukseen.

Lue lisää flippauksesta:

Referenssit

KOULUTUS- JA KEHITTÄMISPALVELU ADUCATE on Itä-Suomen yliopiston asiantuntijaorganisaatio, jossa työskentelee liki 70 koulutusalan ammattilaista. Koulutamme ja valmennamme vuoden aikana 15 000 oppijaa. Koulutuksemme perustuu yliopistomme vahvuusalueisiin sekä uusimman tieteellisen tiedon hyödyntämiseen.